Toneelgroep Oostpool

Toneelgroep Oostpool

  • Nieuwstraat 58, 6811 HX Arnhem

Toneelgroep Oostpool, één van de grotere rijksgesubsidieerde toneelgezelschappen van het land, werd in 1953 in Arnhem opgericht. Bij het gezelschap werken zo’n 22 mensen in vaste dienst.

Over Oostpool

Toneelgroep Oostpool, één van de grotere rijksgesubsidieerde toneelgezelschappen van het land, werd in 1953 in Arnhem opgericht als Toneelgroep Theater, later Theater van het Oosten, sinds 2001 Toneelgroep Oostpool. Het gezelschap wordt geleid door zakelijk directeur Michiel Nannen en nieuw artistiek directeur Daria Bukvic. Bij het gezelschap werken zo’n 22 mensen in vaste dienst en jaarlijks vouwen zo’n 200 freelancers zich daar omheen. Het gezelschap zag de afgelopen jaren de bezoekersaantallen flink groeien. Van zo’n 50.000 bezoekers per jaar in 2015 tot ruim 70.000 bezoekers in 2019. Oostpool ontwikkelde de afgelopen jaren met het motto ‘Hoe nu mens te zijn?’ een versterkte eigen signatuur in het Nederlandse theaterlandschap. De artistieke koers gericht op het delen van persoonlijke verhalen in een voortdurende ontmoeting met het publiek rondom thema’s die nu raken, leverde recent successen op als: Laura H., Hollandsch Glorie en SkyLight.

Hoe nu mens te zijn?

Toneelgroep Oostpool gelooft in theater als middel voor onvoorziene ‘ontmoetingen’ met andere mensen, tijden en denkbeelden. Het gezelschap laat je ervaren dat gevoelens tegenstrijdig kunnen zijn en gedachtes kunnen veranderen. Dat we samenleven met andere mensen, die zich net als wij elke dag opnieuw verhouden tot de onbevattelijkheid van ons bestaan. Daarom zijn de voorstellingen van Oostpool altijd persoonlijk. De makers staan als het ware midden in hun voorstelling en spreken zo de tijdelijke gemeenschap in de theaterzaal van mens tot mens aan. De voorstellingen bieden inzicht, troost of zoeken juist de confrontatie. In elk geval geen escapisme. De vaste theatermakers van Oostpool onderzoeken voortdurend de zeggingskracht van theater in deze tijd. Ze hebben elk een eigen vormtaal en inhoudelijk perspectief. Maar onvoorwaardelijk delen zij met de toeschouwer de vraag: Hoe nu mens te zijn?